Recension från Kountry Korral, sommaren 2006:

Rufus Records

…and the blood running through my veins won´t let me be,
with this Scotch-Irish temper and the spirit of a Cherokee,
well I love you the best I can but remember just one thing,
it´s hard to hold the love of a renegade –
so hard to hold the love of a renegade…

Så börjar en 14-låtars CD med  alla sånger skrivna av Gaylynn. Hörde henne först på en låt med  Bad Bob och tyckte det lät  fint och så rätt det kan bli. Första låten ”Love of a Renegade”, den lite stompigare ”Power of Love” samt ”Raney Street” är mer eller mindre om hennes uppväxt.  Skall poängtera direkt att hennes komp steel och hela köret är toppenbra, men har ingen aning om vilka de är. Bad om info, but nada.

”Together Forever”, en skön ballad med lite ovanlig knorr på musiken vilket gör att man minns den. ”Ridin´Down That Ol´ Lonesome Trail” är troligen favorit hos  långtradarchaffisarna,  bra tryck och hänger fast. Några stilla ballader, en Western Swingáre i ”Dreams Come True” och sann honky tonk är ”Once Is Enough och så är det väl ibland.  ”My Pain Is Your Pleasure” – vinnare i Billboards World Song Contest och sägs vara Country true blue … den får inte mina sympatier… Det får däremot ”Adios Con Recuerdos”  och ”The Borderline”, den senare  en Tex-Mex upbeat sång med en story, sånt gillar jag.  Snudd på Marty Robbinslåtarna.

Inga infos om orkestergrabbarna, men det uppvägs av att  alla hennes sånger finns på hennes hemsida!!!  Det du  Jill J. – kolla in så får du några riktiga countrylåtar..

Gaylynns  hemsida är helt enkelt  www.gaylynnrobinson.com

Lillies Ohlsson

The Best Music Comes Out of Texas!

Tillägg:
Det  är lite ovisst om musikanterna men en sak är klar att på

Spår  6 Still Loving You
Spår  7 So Very Near
Spår  8 Raney Street
Spår  9 Dreams Come True
Spår 10 Once Is Enough
Spår 11 When Will We Ever Learn
Spår 13 Adios Con Recuerdos
Spår 14 The Borderline

Där  producerar och spelar alla instrument en kille som heter BOBBY TERRY – lägg namnet på minnet – han har figurerat med countryartister som Ricky Skaggs, Trisha Yearwood, Brad Paisley, Faith Hill, Trace Adkins och många många fler.

GERONIMO TREVIÑO III
Loves Lost & Found
Half Breed Records

The Geronimo Band består av Geronimo himself på sång och akustisk gitarr, Jeff Simonson basist, Tom Strauch akustisk & lead guitar, piano. Dick Walker fiddle, piano & mandolin; Denny Mathis & Henry Witek alternerar på steelguitar, Ricky Bobkowski  är trummis. Byron Zipp spelar fiol på ”Mira las Palomas” och Dude Strauch munspel på ”When Is the Right Time”.

Många sånger handlar om saknaden efter den andra hälften och Geronimo kan konsten att lägga in feeling. I ”I´m Still Not Over You” kan man verkligen känna att så är fallet och i Johnny Cash-låten ”I Still Miss Someone” känns det i varje nerv att han verkligen saknar någon. Jag har hört Cash himself sjunga denna många gånger men aldrig reagerat och kanske det beror på att Cash inte lade in nån speciell känsla. I ”Holdin´ On”  har gumman lämnat och killen hoppas fortfarande att hon kommer tillbaka. Titellåten ”Lost and Found” har ämnet  en diamant ring – hur känns det att köpa denna som någon lämnat in i pantbanken! En otroligt bra story och det är också ”Family Jewels” – en lattjo story om toffelhjälten som måste fråga frugan om han får gå ut med grabbarna etc.  ”West Texas Girls” beskriver helt enkelt att bruttorna från västtexas är dom skarpaste!  ”Mira las Palomas” skriven av Mike Blakely, en fantastisk sång och under alla år jag har lyssnat på Country Music etc har det aldrig varit någon sång som så etsat sig fast  Se på duvorna som är som änglarna … den gamle vaqueron vill avsluta sina dagar i stillhet och de sista orden han säger är ”mira las palomas  -  se på de sörjande duvorna som liksom änglarna flyger mot himlen” – den kvällen flög ännu en duva upp mot himlen.--- Johnny Rodriguez deltar i sången

Den tillhör tre av CDns låtar som har Johnny Rodriguez   involverad. Geronimobandet var öppningsband åt Johnny i Texas, West Virginia och i staten New York  höll dom på att frysa röven av sig. Då skrevs ”Warmth of Mexico” – alla längtade ner till värmen och jäntorna.

”When Is the Right Time” beskriver problemet att i rätt tillfälle komma fram med att man borde skiljas och det är ett problem. Bob Wills ”Maiden´s Prayer” från 1935 och som säkerligen spelas på alla danser och shower över hela USA och  här glänser Dick Walkers fiddle och ger låten nytt liv tillsammans med steelgitarristen  Denny Mathis.   Åh så bra!

”Land of the Navajo” spelades in redan 1994 för CDn  ”My Heroes Have Always Killed Cowboys”  men platsade inte då – har Nashvillemusiker som Buddy Emmons, Vassar Clements   John Wills och Roy Husky Jr. ”The wind blows cold on the trail of the buffalo in the land of the Navajo.  Storyn handlar om One Eyed Jack som har en turkos och hans gamle vän indianen Running Elk och sen blir det spela av…kolla in.

Det känns nästan överflödigt att säga att skivan är ett definitivt inhandlande…för det är den!

Geronimos hemsida, väl värd att besöka, www.geronimotrevino.com.

Lillies Ohlsson

MIKE BLAKELY

”West Of You”

SwingRider Records

Mike Blakely är en intressant bekantskap – intressen är jakt och fiske, resa, rida och träna hästar hemma på ranchen i Marble Falls, Texas. Dessutom en världsberömd författare med  idag 14 böcker o

Livet med cowboys och indianer (hoppas få med lite info om detta senare) och detta återspeglar sig i Mikes sånger. En del ömsinta berättelser om förhållanden cowboys – kvinnor som i Riding for Love, fem år i fängelse och rider för att träffa sin kvinna, Guadeloupe Moon, ¾ Moon  ¾ Time  och Uvalde County där cowboyen följer sin kvinna. Letter to Angelina, en av mina favoriter här med I didn´t mean to let you down är så vacker.

En annan sida av Mikes sånger är den mustiga  som i  The Whiskey Trader´s Song”, riding on the Southern Plains on the Fire Water Trail som handlar om  han som byter whiskey mot en indiankvinna eller vad som helst – en tuff historia som mycket väl skulle kunna bli en film. Singing aguardiente  (firewater) Hoy malo cabron!

En annan historia är The Last Comanche Moon, 6.50 lång om indianerna som stal ranchens hästar etc. Kolla in en otroligt fängslande historia.  Ytterligare en sång om The Indian Trail, nobody rides the Indian Trail anymore -  idag finns där taggtrådsstängsel.

CD´n rundas av med en av de festligaste låtarna jag har hört, Here´s to Horses. Den gamla vaqueron med en hud som läder, ligger på sitt yttersta men vill skåla med kompisarna i farmens bunkhouse med en sista stänkare; Here´s to Horses, here´s to Women!  En sista önskan var att Mike skulle av hans hud göra en lady sidesaddle so I can ride between the two things in this world I love the best!

Gör er själv en tjänst – kolla in www.mikeblakely.com  --  or else! J

LILLIES OHLSSON

Copyright Bob Rohan! But he promised us to use his funny pictures! Thank You Bob!